Bybanen Light Train Extension

From car based city development to collective planning for the new green city

In the latter half of the 20th century, Bergen experienced a huge increase of private tourism at the same time as the city was transforming into a decentralized and car-based suburban society. When Bergen reached the point where it could no longer withstand these developments in terms of infrastructure and pollution, the construction of Bybanen (the light rail) became the key step to densify the city and connect its residents. The newest light rail route to Fyllingsdalen via Mindemyren will provide 20,000 new jobs and has the important target of serving Haukeland hospital with its 12,000 employees, patients and visitors.

Prosjektet har fått gjennomgående gode kritikker av landets ledende arkitekturkritikere;

Anders Rubin BT ” Bybanen i Bergen skaper en ny type urbanitet som Bergen frem til nå har manglet”

Gaute Brockmann Morgenbladet ” Bybanen i Bergen er en åpenbaring. Og med stasjonen på Haukeland har den fått sin katedral”

3RW har hatt vesentlige deler av ansvaret for reguleringsplanleggingen av strekningen fra sentrum til Fyllingsdalen, samt prosjektering av byens første underjordisk holdeplass ved Haukeland. Arbeidet spenner fra trasévalg, konseptvurderinger, stedsutvikling og identitet ved knutepunktene, mobilitetsvurderinger, systemer for flyt av reisende og detaljløsninger.

Den foreslåtte bybanelinjen fra Kaigaten til Spelhaugen er 10,8 km lang og har ni nye stoppesteder, inkludert et midlertidig stopp i Kaigaten. Prosjektet har bestått av to områdereguleringsplaner med full KU, én detaljreguleringsplan, teknisk forprosjekt, med etterfølgende full detaljprosjektering. En sentral målsetning har vært å gjennomføre detaljert planlegging på et nivå som gir behov for minst mulig byggesaker og på en så robust måte at det ikke er behov for dispensasjoner eller omregulering i prosjekterings-/ byggeperioden.

Etablering av Bergens første undergrunnsstasjon for bybanestoppet ved Haukeland sykehus. Holdeplassen vil være det største kommunikasjonsknutepunktet for bybanen i Bergen med nesten 12 000 passasjerer daglig. Designutviklingen handler om å bringe sammen urbane ambisjoner, komplekse tekniske løsninger med fokus på sikkerhet og brukeropplevelse.

Et hovedmål har vært å utvikle en strategi som bringer sammen de komplekse tekniske krav, urbane ambisjoner og en vakker utforming med god detaljering, slik at det arkitektoniske språket etablerer et klart sett av elementer og relasjoner som sammen gir et helhetlig og varing rom for reiser og møter.

Inngangspunktet SØR har en utforming som imøtekommer den største passasjermengden som er fra Haukeland Sykehus, både fra Haukelandsveien på kote 44 (ca. 7 700 passasjerer pr. dag) og fra Haukelandsbakken på kote 49 (ca. 3 850 passasjerer pr. dag)

Fra holdeplassen fører det høye lyse hovedrommet en opp med rulletrapper til det urbane torget med kobling til bussholdeplass og Haukeland sykehus. Fra nord kommer man fra til holdeplassen fra Haraldsplass gjennom gangtunell.

Et av hovedmålene ved prosjektet er å lage vennlige og gode rom med god akkustikk, belysning og romlige kvaliteter for offentlige rom over og under bakken.

 

 

3RW har hatt vesentlige deler av ansvaret for reguleringsplanleggingen av strekningen fra sentrum til Fyllingsdalen, samt prosjektering av byens første underjordisk holdeplass ved Haukeland. Arbeidet spenner fra trasévalg, konseptvurderinger, stedsutvikling og identitet ved knutepunktene, mobilitetsvurderinger, systemer for flyt av reisende og detaljløsninger.

Den foreslåtte bybanelinjen fra Kaigaten til Spelhaugen er 10,8 km lang og har ni nye stoppesteder, inkludert et midlertidig stopp i Kaigaten. Prosjektet har bestått av to områdereguleringsplaner med full KU, én detaljreguleringsplan, teknisk forprosjekt, med etterfølgende full detaljprosjektering. En sentral målsetning har vært å gjennomføre detaljert planlegging på et nivå som gir behov for minst mulig byggesaker og på en så robust måte at det ikke er behov for dispensasjoner eller omregulering i prosjekterings-/ byggeperioden.

Etablering av Bergens første undergrunnsstasjon for bybanestoppet ved Haukeland sykehus. Holdeplassen vil være det største kommunikasjonsknutepunktet for bybanen i Bergen med nesten 12 000 passasjerer daglig. Designutviklingen handler om å bringe sammen urbane ambisjoner, komplekse tekniske løsninger med fokus på sikkerhet og brukeropplevelse.

Et hovedmål har vært å utvikle en strategi som bringer sammen de komplekse tekniske krav, urbane ambisjoner og en vakker utforming med god detaljering, slik at det arkitektoniske språket etablerer et klart sett av elementer og relasjoner som sammen gir et helhetlig og varing rom for reiser og møter.

Inngangspunktet SØR har en utforming som imøtekommer den største passasjermengden som er fra Haukeland Sykehus, både fra Haukelandsveien på kote 44 (ca. 7 700 passasjerer pr. dag) og fra Haukelandsbakken på kote 49 (ca. 3 850 passasjerer pr. dag)

Fra holdeplassen fører det høye lyse hovedrommet en opp med rulletrapper til det urbane torget med kobling til bussholdeplass og Haukeland sykehus. Fra nord kommer man fra til holdeplassen fra Haraldsplass gjennom gangtunell.

Et av hovedmålene ved prosjektet er å lage vennlige og gode rom med god akkustikk, belysning og romlige kvaliteter for offentlige rom over og under bakken.

Prosjektet har fått gjennomgående gode kritikker av landets ledende arkitekturkritikere;

Anders Rubin BT ” Bybanen i Bergen skaper en ny type urbanitet som Bergen frem til nå har manglet”

Gaute Brockmann Morgenbladet ” Bybanen i Bergen er en åpenbaring. Og med stasjonen på Haukeland har den fått sin katedral”

Search loading indicator